Jeg lurer på hvorfor tannbørsten min ikke samarbeider bedre med tannlegen min? Den er en fancy sak fra Braun, og tannlegen min er også ganske fancy og online tannlege. Kort fortalt burde tannbørsten måle når og hvor lenge jeg pusser tennene, gjerne også med hvilket trykk mot tennene. Dette er garantert en smal sak for flinke tyske ingeniører, de lager jo Porsche og slikt. Tannbørsten har batteri, den ser jo ut som en antenne, og kunne sikkert lett blitt modda til å bli en liten Karius og Baktus-jeger. Siden tannbørsten min bor i et moderne hus, har den selvsagt bra wifi og 100/100 internett tilgjengelig, også på badet.

Så kunne tannlegen kalle meg inn basert på behov, og ikke bare basert på kalender. Omtrent som moderne biler, jo hardere du kjører jo raskere må du på service. Her ville det vært jo sløvere tannpuss, jo hyppigere innkalling til sjekk, rens, puss og korreksjon av adferd. Eller er jeg den eneste voksne som får opplæring fra tannlegen min, hver gang?Dentist's teeth checkup

Hvis tannbørstene gikk online ville antall online devicer i vårt hushold stige fra 26 til 30, en pen økning. Når alt annet med strøm går online, vil antallet lett nå 1000. Huset er jo stappet med greier som godt kunne holdt en smule kontakt med utenomverdenen. Noen av greiene kunne sikkert nøyd seg med å fortelle hvor de er. Alle burde sagt fra hvis de er i ferd med å bli farlige varme, eller hvis de blir nappet ut og løpt ut av huset. Som i tyveri.

Andre kunne hatt mye logikk. TV, ovner, frysere, dører og alarmer er høyt oppe på listen. Jeg skulle gjerne fått et tips fra Miele om at døren på fryseren står åpen, eller at tørketrommelen faktisk er ferdig selv om den står og går bare for å ha noe å gjøre. Og, de burde meldt fra slitasje og farlige situasjoner til serviceteknikeren. Som da kunne dukke opp i tidslinjen min på Facebook og minne om at forrige gang vi slurvet med lofilteret, kostet det 5000,- å reparere.

Hvis de satte inn et par små sensorer, kunne de sikkert oppdaget slitasje i motor, fukt i elektronikken og lyder som ikke burde vært der.

Bilene våre burde selvsagt logget seg på nettet vårt og tatt en liten prat med fabrikken etter en lang dag i trafikken, sjekket om det er noen nye oppdateringer, om det er noen endringer på kartene til navigasjonen og slikt. Pluss sjekket når bilen burde tatt et fysisk besøk på verkstedet. Men å måtte kjøre til et verksted for at en tekniker skal koble på en laptop er sååå 2012.

Anders Brandt

Og slik kan vi fortsette, det er jo bare et tidsspørsmål før alle som utvikler produkter vil begynne å benytte de enorme mulighetene som ligger i å være online. Det finnes allerede en rekke slikt produkter, kanskje alle. Men utbredelsen er ikke stor. På mange måter minner dette om utviklingen for strøm. Det begynte med en lite abonnement på kanskje 60 watt, som typisk ble benyttet til to lyspærer, en i hver etasje. Samme hus har kanskje 1000 produkter som bruker strøm nå nesten 100 år senere. Neste store infrastruktur blir å gå fra to PC-er på nettet, til absolutt alt på nettet.

Det ligger enorme muligheter i dette nettverket, energistyring, brannsikring, optimalisering av ressurser, og å hindre plakk. Men det stiller også store krav til nettet, både kapasitet, symmetri og stabilitet fra kjernenettet og inn i boligen. Vi vil jo ikke komme dit at tannbørster og frysere jammer ned hele nettet så ingen får sett på TV?

Anders Brandt
Partner i IdeKapital

Tidligere innlegg på Fiberbloggen:
Fibernett i 100 – av Toril Nag
Fiberutbygging – av Bjørnar Volden
Verdiskaping og reguleringer – av Torgeir Waterhouse