Fiberbredbånd er populært i Norge. Forbrukere skriker etter det, privat sektor forlanger det og finansmarkedet lovpriser det. Det offentlige vil i stadig større grad tilrettelegge for fremføring, det være seg som luftkabler eller nedgravd infrastruktur.

For en stund siden skrev Viken Fiber et innlegg der vi hevdet at man kunne anse noe så (i utgangspunktet) kjedelig som graveinstrukser og tilhørende regimer, som så deilig som et Kinderegg. Alle kan få sine ønsker og behov oppfylt. Forutsetningen er like enkel som den er vanskelig – det handler om måtehold fra veieier.

Nå viser det det seg at sentrale myndigheters forsøk på å presse kommuner til å være mer løsningsorienterte og nøkterne ikke har vært så vellykket som man skulle ønsket seg. En vesentlig del av landets små og større kommuner har ikke absorbert eller hensyntatt oppfordringer om å legge mer til rette for infrastrukturinvesteringer. Resultatet for disse kommunene blir dessverre (for kommunene selv, deres innbyggere samt lokalt næringsliv) at kommersielle investeringer heller lander i de mer vennligsinnede nabokommunene. Rigiditet er med andre ord høyt korrelert med kommunens langsiktig konkurransefortrinn, eller rettere sagt reduksjon av dette. Det har seg nemlig slik at investeringene gjøres der lønnsomhetskalkylene viser tilstrekkelig avkastning, og kostnader forbundet med fremføring er uansett vesentlige for infrastruktur i vårt langstrakte og litt rare KinderMaxi-formede land.

Alle liker referanser. Alle liker ros. Alle ser opp til flinke folk.

I Drammen, kommunen der Viken Fibers hovedkontor befinner seg, er rigiditeten redusert. Steile krav er moderert. Det betyr at våre konkurrenter og vi igjen kan investere vesentlig på fiberbredbånd i kommunen, og med det sørge for mer sjokolade til alle. Det setter alle pris på, ikke minst Drammensere.

FullSizeRender

Vår oppfordring er at ikke bare byutviklere og omdømmeeksperter setter seg inn i hva Drammen har gjort de siste årene, men at også forvaltere av vei i hele Norge benytter seg av foregangsbyens eget omdømmeslagord; Look To Drammen.

Av Viken Fiber

Les tidligere innlegg på Fiberbloggen her:

Få statskroner utløser stor lokal innsats – av Arne Joramo
10.800 nye hjem får bredbånd – av Marius Jørgensrud
Bør bredbånd bli melkeku for filmindustrien? – av Roger Scherva