Datatrafikken i mobilnettet vokser med 60 prosent i året. Det gjør fastnettet viktigere enn noen gang.

Smarttelefoner er den ferskeste trenden i kommunikasjonsrevolusjonen. Nærmere tre av fire kunder i Telenors mobilnett har en moderne smarttelefon, og «apps» har føyet seg inn i hverdagsspråket.

Bruken av smarttelefoner og nettbrett skaper en enorm trafikkvekst i mobilnettet, og utviklingen er synlig i omgivelsene. På bussholdeplassen, i togkupeen, i avgangshallen på flyplassen, blant familiemedlemmer i sofaen hjemme, ja nærmest overalt. E-post leses, sosiale medier oppdateres, musikk og filmer strømmes. I januar 2014 var databruken fra smarttelefoner og nettbrett hele 13 ganger høyere enn i januar 2011. Utgangspunktet var riktignok lavt. For tre år siden utgjorde håndholdte enheter bare 15 prosent av datatrafikken i mobilnettet, resten var trafikk fra PC-er med eksternt eller innebygget mobilt bredbånd. Nå er fordelingen nær femti-femti, og der mobiltrafikken fra PC-er har vokst med tre-gangen på tre år har den altså vokst med 13 ganger fra smarttelefoner og nettbrett.

Fra tale og tekst til tv

I mobiltelefonens barneår var den et rent taleverktøy. Deretter ble funksjonaliteten utvidet med tekstmeldinger og bildemeldinger. I 1997 kom også WAP, som gjorde det mulig å få tilgang til internett via mobilen. Men det var først med lanseringen av tredje generasjons mobilteknologi (3G) i 2002 at det begynte å bli fart på internettbruk over mobil. I tillegg har høyere hastigheter i mobilnettet ført til at strømmingen av levende bilder øker kraftig. Analysebyrået Sandvine anslår at trafikken av levende bilder vil øke med 10 ganger fra 2010 til 2015. Dette er en trend vi observerer i egne trafikkdata. Årets olympiske leker i Sotsji står ut som et ekstremt eksempel på hvor raskt brukervanene endrer seg når teknologien blir tilgjengelig. Aldri før har trafikken av levende bilder i mobilnettet vært så høy, og aldri før har så mange strømmet via mobilen eller nettbrettet. Trafikktoppen i Sotsji var nesten åtte ganger over tilsvarende topp under Vancouver-OL for fire år siden. Distribusjon av levende bilder i mobilnettet er en megatrend.

En bit av sannheten

Alle tallene fra mobilnettet forteller oss likevel bare en bit av sannheten om bruk av smarttelefoner og nettbrett. Analyser tyder på at hele 75 prosent av trafikken fra mobile enheter går i trådløse soner og regnes derfor som en del av fastnett-trafikken. Mange kjenner seg igjen i dette. Mobilen blir brukt minst like flittig fra godstolen hjemme som på bussen eller fortausrestauranten, og vi bruker den til det samme. Vi leser e-post og nyheter, oppdaterer sosiale medier og ser et videoinnslag. For barn og unge har det blitt en vane å spørre om koden til det trådløse nettet når de besøker venner og familie. For mange kan det være praktisk å utstyre hjemmet med plakat om innloggingsinfo, tilsvarende dem man finner på hoteller og i konferansesaler.

Mer mobil, mer fast

Telenor tror fremtidens bredbånd vil være en helt sømløs integrasjon mellom mobilnettet og fastnettet. Alle enheter, fra TV til telefon, vil være trådløst tilkoblet. Hva nettet heter og hvor antenner er plassert er helt underordnet det som betyr noe: Tilgjengelighet, hastighet og kapasitet.

Det er bare noen år siden man diskuterte om høykapasitets mobilnett ville gjøre fastnettet overflødig. Den diskusjonen er død. Spørsmålet nå er hvordan vi bygger bredbånd mest mulig effektivt slik at opplevelsene blir best mulig og kostnadene lavest mulig. Basestasjoner fibres opp for å møte behovet for kapasitet og hastighet fra mobile enheter, samtidig som mer høykapasitets bredbånd til bedrifter og husholdninger er med på å avlaste mobilnettet. Mantraet i utbyggingsmiljøene er å få trafikken raskest mulig ned i bakken, enten det er via en basestasjon eller en trådløs router.

Berit_svendsen21

For å håndtere veksten i mobil datatrafikk må vi følgelig rulle fiber som aldri før. Eller for å si det med Randall Stephenson, toppsjef  i AT&T: “The more wireless we become, the more fixed-line dependent we are”.

 

@BeritSvendsen

Konserndirektør i Telenor Group og adm. dir. for Telenor Norge