«Nett-tilkoblet enhet». Smak litt på det uttrykket. Ingen god oversettelse av «connected device», men likevel en brukbar beskrivelse av en elektronisk dings som er koblet til internettet.

Innlegg skrevet av Bent Erik Skaug (@bentskaug), Gründer av Domos.

Bent Erik Skaug

Bent Erik Skaug

Alt vi har av elektroniske dingser er for tiden i ferd med å bli «nett-tilkoblede enheter». Vi snakker klokker, treningsarmbånd, verktøy, lyspærer, kjøleskap, biler osv. Felles for disse er at produktegenskapene endres når de kobles til nettet. Brukeropplevelsen endres drastisk, produktene kan selges på en ny måte, de vedlikeholdes annerledes og fornyes fortløpende.

Når bilen rapporterer data

Se for eksempel på Tesla, de har gjort batteridrevne biler til et godt alternativ. Men en like stor innovasjon er hvordan de gjør bilen til en ”nett-tilkoblet enhet”, og med dette drar fordeler som igjen føres tilbake til kundene gjennom økt innsikt eller forbedringer. Alle bilene som noensinne er solgt av Tesla er på nett. Data rapporteres til Tesla 24 timer i døgnet. Siden de hele tiden vet status og historikk på bilen, kan billeverandøren levere service av en annen klasse. De kan overvåke deler som de mistenker ikke virker, de kan lære av kundenes bilbruk, og de kan fortsette å utvikle produktet under hele produktets levetid. Kunnskapen de får ved å samle inn data er uten sidestykke for å utvikle nye biler og tilhørende tjenester – tenk bare på hvem som er best utrustet med data til å selge forsikringer til sjåfører av disse bilene.

En smartere router

Vi i Domos syntes det var rart at ingen hadde gjort tilsvarende innovasjon med Wi-Fi ruteren du har hjemme. Riktignok er dette en dings som alltid har vært koblet til nettet, men ingen har tidligere gjort den «nett-tilkoblet», det vil si koblet den til en sky-løsning og dermed gitt den de samme fordelene som andre ”nett-tilkoblede enheter”.

Ved å ”nett-tilkoble” Wi-Fi ruteren kan nettverket ditt kontinuerlig optimaliseres og forbedres. Ruterens programvare blir kontinuerlig oppdatert og bredbåndleverandøren kan levere service på et nytt og bedre nivå. I tillegg kan kan systemet (ruteren/skyen) gjennom en app kommunisere direkte med deg som sluttbruker.

Du får beskjed når printeren trenger blekk

Og det er her det virkelig begynner å bli interessant. Systemet får nå direkte, automatisert kommunikasjon mellom maskinen (ruteren/skyen) og sluttbrukeren. Dette gjør at mye av dagens kundesupport blir automatisert bort til en smart app som formidler innsikt og hjelp til selvhjelp i et menneskelig tone og språk.

Dette vil raskt utvides til også å dekke andre ”nett-tilkoblede enheter” sluttbrukeren måtte ha. Ruteren vil kunne varsle brukeren direkte gjennom app’en om skriveren trenger blekk eller brannvarsleren trenger nytt batteri. Og selvfølgelig vil den også kunne fikse bestilling, logistikk og installasjonshjelp – helt automatisk. Slik får sluttkunden trygghet og tillit til teknologien, og vil raskere være i stand til å ta i bruk nye digitale tjenester i hjemmet.

Domos: Bent Erik Skaug, Odin Berntsen og Olav Nedrelid.

Domos: Bent Erik Skaug, Odin Berntsen og Olav Nedrelid.

Ta en prat med routeren din!

På lengre sikt ser vi i Domos for oss mengder av problemer som kan løses gjennom et intelligente maskin-menneske grensesnitt. Alt avhenger av hva som måles og kan ses i ruteren, hvilke enheter som er tilkoblet og hva som skjer i nettverket. Så dersom du har problemer med nettverket hjemme, er det kanskje på tide å ta en liten alvorsprat med ruteren din. Men vær snill med den, husk at den tross alt bare er en maskin!