Av Jon Birger Ellingsen, direktør kommunikasjon, marked og forretningsutvikling Viken Fiber AS

kabler

24 karat blir synonymt med fibernett. Alt annet blir med tiden som gullet utenfor Supermarcado’n, –du ser fort at det ikke er ekte vare og det er langt ifra noe du tør å komme hjem med. Det skrikes og det skrives om The Internet Of Things. Telekombransjen og nerdene synger i kor om «IoT», mon tro det snart blir laget salmer om eksponentiell vekst i båndbreddekonsumet i Norge. Undertegnede vil trolig delta i koret.

IoT er dog en vaskeekte internasjonal megatrend. Det å utvikle solide, brede og levedyktige tjenester i et hvilketsomhelst lite marked blir vanskelig. Internasjonale konsern og pengefond jobber med en fart verden aldri har sett maken til for å posisjonere seg til å få eid så mye som mulig av plattformene og innholdet vi alle i fremtiden vil anvende. Leverer man tjenester eller innhold som ikke er «varme hender» bør man se seg godt om. Alle tenkelige verdikjeder utfordres. Strømming utfordrer foregående distribusjonskanaler for lisensiert innhold. Nettaviser spiser papiraviser. Uber spiser taxiene. AirBnB spiser reisebyråer og nå har Apple/CBS røpet at de vil utfordre tradisjonelle kabeltv-tilbud. Å leve av å pushe tv-innhold med alle mulige slags bokser og pakker kan også være hasardiøst virker det som.

Eller hvordan er dette igjen?

Når «alle» dagens forretningsmodeller utfordres av noe trådløst, sømløst, samtidig og digitalt så betyr det vel egentlig at det å være en bærebjelke nettopp for det trådløse, sømløse, samtidige og digitale er en ganske solid posisjon. I telekom-sektoren vil gullet i større og større grad være båndbredde, og kun 24 karat vil duge. Når det kommer til produktutvikling vil det være viktig å alltid forbedre distribusjon, kvalitet og ikke minst mengden trafikk man kan flytte. Innhold vil fort ramle inn fra alle verdens hjørner, og innhold vil fortrinnsvis befinne seg der oppe i skyen. Lokalt lagret innhold hører forrige årtusen til. Tenker du deg om er det egentlig akkurat det du har hørt IT-sjefen på jobb si; «…det er nemlig tynne klienter som gjelder nå». Og det er akkurat samme tankegang telekom-sektoren så fort som mulig er nødt til å ta inn over seg. Når «boksene» blir likere og likere en tynn-klient så blir kanskje våre interne IT-avdelinger på sikt våre nye produktavdelinger.

«Grøss og gru,» vil mange tenke.

Heldigvis har vi bare rent gull lagret, og heldigvis er våre IT-folk blant de beste i verden!